torsdag 20. oktober 2011

Hjelp !! tenkte jeg…

Fare på ferde! Nå dør mitt Lerketre…. burde aldri ha kjøpt det. Slik er det når man koster på seg noe, selv har jeg da aldri betalt så dyrt for en eneste plante tidligere i mitt liv.

Helt fortvivlet ser jeg hver kveld ut gjennom kjøkkenvindu og konstaterer at den bare blir brunere og brunere. På gran, furu og mine tujaplanter betyr det som regel en given død, finito.

Men takk og pris, Larix kaempferi ‘Stiff Weeper’, ” en Japansk lerk som feller sine blad om vinteren. Den skal helst ikke klippes tilbake,..” har jeg jo notert meg. Og på HAGE – Nrk leser jeg meg til at den dessuten er herdig til H5. Pust… godt å vite! Da burde den klare seg hos meg. At den siden også skal tåle litt skygge gjør meg enda mer trygg og sikker på at dette, dette skal nok gå bra.

 

Skremmende hvor kort hukommelsen kan være til tider. Det er jo ikke mer enn to måneder siden jeg kjøpte den… Enda godt man bruker bloggen til notiser og flere kommer det nok bli fremover..

Samtidig fant jeg bildet av min kjerringrokk. De la jeg jo i vann i en bøtte med lokk. Den surpan som blev skulle jo sprayes over mine roser for å gjøre dem mer motstandsdyktige og sykedomsfrie til neste år. Jeg skal love at den guggen stank når jeg gravet en grop i kjøkkenhagen og slo det hele ut. En kloakk hadde duftet som den beste parfum i jevnførelse. Får håpe det rekker å bli kompost eller noe slik av det før jeg setter vårens poteter.. Slik går det, planer som blir utsatt og går i glemmeboken.. Men neste år, da!….

7 kommentarer:

Turid sa...

He-he, til neste år skal vi nok få sving på sakene, tror du ikke det? Det fine med hage er at det kommer jo alltid en sesong til.

Gudrun sa...

Hej Mia!
Underbar lärk har du skaffat dig. Den där har jag varit sugen på i flera år.
Ha det gott
Kram

Marit sa...

Jeg har sikkert sagt det før, men jeg har altså hatt min her i 5 år. Sist vinter var det 28 minus her, så jeg tror nok at din også vil klare seg! Lett å glemme bort at den blir gul om høsten når en ikke har hatt lerk før ;-)

Hilde sa...

Skikkelig stilig lite tre :) Den skal jeg skrive opp på lista mi.

Jeg visste ikke at lerk ble gul om høsten, så her lærte jeg noe nytt.

Lisa sa...

Att lärk fäller sina barr/blad, det visste jag,men din ser ju mer exotisk ut än de vanliga. Jag förstår om du blev rädd! En sådan skulle jag vilja ha. Den blir kanske inte så stor heller?
Att göra häxbrygder har sina nackdelar och din var säkert jättebra! Luktar det vidrigt brukar det vara bra ;-) Synd att du glömde bort den, men skönt att höra att det finns fler än jag som glömmer saker!

Kram
Lisa

Snäckskalsdalen. sa...

Lärkträd är så fint, jag har ett, men inte på stam. Ditt var jättesnyggt!
Agneta kram

Anonym sa...

Nå ble jeg glad over å finne denne siden/bloggen.
Jeg har også et sånt tre, faktisk enda mer "hengende" enn ditt, som nå har mistet masse nåler og er brunt. Det står på balkongen i en stor potte, og der skal den stå over vinteren i håp om at den blir grønn igjen til våren.
Ingunn i Oslo